Πέμπτη 23 Αυγούστου 2012

Ολύμπιον (Φλώρινα)

Προσφορά Δημήτρης Μπαστάς,
Καλοκαίρι 2010.
ΟΛΥΜΠΙΟΝ Χειμερινό & Θερινό.
Ξεκίνησε το 1958 και λειτουργεί ως σήμερα.
Προσφορά φωτο Δημήτρης Μπαστάς,
Καλοκαίρι 2010.

Από vounisios.pblogs
Σύντομο χρονογράφημα από Λάζος ο βουνίσιος.
Η χρυσή περίοδος όπου «γυρίζονταν» συγκινητικές ταινίες ήταν κυρίως στις δεκαετίες του 60 και 70 . Την περίοδο αυτή το φιλοθεάμων κοινό παρακολουθούσε κιν. ταινίες που το πλησίαζαν - το άγγιζαν ψυχολογικά Δεν ήταν λίγες οι φορές όπου το κοινό «συμβίωνε» με το δράμα των πρωταγωνιστών που ξετυλίγονταν στην μεγάλη οθόνη των κινηματογραφικών αιθουσών, γιατί μην λησμονούμε την περίοδο εκείνη ήσαν νωπές οι μνήμες- βιώματα από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, την Γερμανική κατοχή αλλα και την μεταπολεμική ξενοκίνητη εμφύλια σύρραξη - ξενοκίνητο Κ/Σ πόλεμο ( ειδικά στην Φλώρινα). Στους παλιούς κινηματογράφους πολλές ήταν μεταξύ άλλων και οι κινηματογραφικές ταινίες οι οποίες αναφέρονταν στην ένδοξη ιστορία της πατρίδας μας
Αρχές της δεκαετίας του 60 μας ξεκινάν επαγγελματικά οι αιθουσάρχες τις προβολές τους στις κινηματογραφικές αίθουσες της πόλης. Εγκαινιάζονται οι κινηματογράφοι ΟΛΥΜΠΙΟΝ το 1958, ΕΛΛΗΝΙΣ το 1961 ενώ προϋπήρχε εκ του έτους 1926 ο κινηματογράφος ΑΓΓΕΛΙΚΑ . Το έτος 1932 προϋπήρχε και ο θερινός κινηματογράφος ΑΚΤΑΙΟΝ στην αυλή του ομώνυμου ζυθεστιατορίου στην κεντρική πλατεία ( σημερινή οικοδομή Ρασάϊκου) . Ο κινηματογράφος Ελληνίς τις δεκαετίες του 60 & 70 ήταν ο πιο σύγχρονος κτηριακά κινηματογράφος ενώ με μικρή διαφορά ακολουθούσε ο κιν/φος ΟΛΥΜΠΙΟΝ όπου η νεολαία της εποχής παρακολουθούσε κυρίως ταινίες γουέστερν και ο κιν/φος ΑΓΓΕΛΙΚΑ .
Πρίν την προβολή της ταινίας , χτυπούσε το καμπανάκι έναρξης, έσβηναν τα φώτα επικρατούσε σιωπή και στην μεγάλη οθόνη προβάλλονταν τα ΕΠΙΚΑΙΡΑ ( θεματολογία πολιτικού και αθλητικού περιεχομένου με μικρά σινέ αποσπάσματα ειδήσεων ) , ακολουθούσαν τα ΠΡΟΣΕΧΩΣ ( μικρα κινηματογραφικά αποσπάσματα τα οποία διαφήμιζαν ταινίες που θα προβάλλονταν τις προσεχείς ημέρες ή την επόμενη εβδομάδα στην αίθουσα ).
Τις χρυσές κινηματογραφικά δεκαετίες εκείνες , συνοδευόμενος από τους γονείς στον κινηματογράφο ή σε σχολικές πρωινές προβολές, με συγκινούσαν και θυμάμαι έντονα , ελληνικές ταινίες με ιστορικό κυρίως περιεχόμενο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το «Κοντσέρτο για πολυβόλα» του Ντίνου Δημόπουλου σε σενάριο Νίκου Φώσκολου που κυκλοφόρησε το 1967 όπου η ηθοποιός Τζένη Καρέζη υποδύονταν την πολιτική υπάλληλο του ΓΕΣ παραμονές του 1940 ενώ εξαναγκάζεται να παραδώσει στρατιωτικά έγγραφα στου Ιταλούς εκβιαζόμενη με την ζωή του αδερφού της. .Συμπρωταγωνιστές της ήταν ο Άγγελος Αντωνόπουλος , ο Μάνος Κατράκης και Κώστας Καζάκος . Την περίοδο εκείνη γυρίστηκαν πολλές πατριωτικού περιεχομένου κιν. ταινίες οι οποίες κάλυπταν όλες τις ηρωικές περιόδους της Ελληνικής ιστορίας μας , με ειδικότερο βάρος στο έπος του 1940 και στην Εθνική Αντίσταση. Μερικές εξ αυτών ήταν «Χαιδάρι ώρα 3.30 αποδράστε» 1967, «Γοργοπόταμος» ( Ηλίας Μαχαιράς 1968) , «ΟΧΙ»( 1969 ), «Η Μεσόγειος φλέγεται» ( Ντίμ Δημαράς 1970) , «Η Μάχη της Κρήτης» (Γεώργιος Βασιλειάδη 1970) «Υπολοχαγός Νατάσα» (Νίκος Φώσκολος 1970), «Οι γενναίοι του Βορρά» ( Κώστα Καραγιάννη 1970) , «Οι τελευταίοι του Ρούπελ» ( Γρηγόρης Γρηγορίου 1971) , «Υποβρύχιο Παπανικολής» ( Γιώργου Ζερβουλάκου 1971) «Παύλος Μελάς» (Φίλιππου Φυλακτού) «¨Γράμμος ¨» «Τα σύνορα της προδοσίας» «Δώστε τα χέρια» ¨Οσο αφορά την επανάσταση του 1821 κυρίως οι ιστορικές κιν.ταινίες όπως ο Παπαφλέσσας, η Μαντώ Μαυρογένους, Οι Σουλιώτες . Επίσης δεν θα ξεχάσω μια σειρά ταινιών όπου εξιστορείται η εξέγερση τίμιων μικροαστών ενάντια στο διεφθαρμένο μεγαλοαστικό κατεστημένο της εποχής με χαρακτηριστικότερες κιν. ταινίες η « Ζούγκλα των Πόλεων» με τον ηθοποιό Κώστα Πρέκα , «Κατάχρηση εξουσίας», «Θέμα Συνείδησης» και «Ορατότης Μηδέν» με τον πρωταγωνιστή τον ηθοποιό Νίκο Κούρκουλο όπως και πολλές άλλες .
Την χρυσή εκείνη περίοδο ο ελληνικός κινηματογράφος των δεκαετιών αυτών παρουσίασε την μεγαλύτερη ακμή τα έτη 1967 ( 95 ταινίες) , 1968 ( 99 ταινίες) 1969 ( 96 ταινίες) ενώ από το 1974 έπεσε στις μόλις 15 ελληνικές ταινίες δηλαδή στα επίπεδα της δεκαετίας του 1950.Έκτοτε ο ελληνικός κινηματογράφος παρουσίασε παρακμή τόσο ως προς την ποιότητα όσο και ποσότητα εκτός ορισμένων εξαιρέσεων και δεν μπόρεσε ουσιαστικά να ανασηκωθεί στα πόδια του.
Στα μισά της δεκαετίας του 70 η κρίση του κινηματογράφου γίνεται αισθητή στις αίθουσες της πόλης. Τα εισιτήρια ολοένα μειώνονταν και αντί για ποιοτικές ταινίες οι αιθουσάρχες για να ανταποκριθούν στα λειτουργικά έξοδα πρόβαλαν συνεχώς φθηνές ελληνικές παραγωγές μέχρι ..καράτε ή τρίτης διαλογής ελληνικές φαρσοκομωδίες -σεξοκομωδίες πορνό , οι κοινές «τσόντες» . Έτσι οι αίθουσες των κινηματογράφων έχασαν την αίγλη που είχαν. Ο κόσμος ολοένα μειωνόταν στις αίθουσες της πόλης. Κύρια αιτία ήταν η εισβολή - αγορά τηλεοράσεων ,βίντεο - η διάδοση τηλεοπτικών προγραμμάτων της ΕΙΡΤ και ΥΕΝΕΔ στα σπίτια της Φλώρινας .Μάλιστα το 1979 ο αείμνηστος , φίλος μου φωτογράφος, ο Λάζαρος Καλίντζης φέρνει στην Φλώρινα από τον Καναδά το πρώτο βίντεο «τύπου 2000» και ανοίγει το πρώτο βίντεοκλάμπ στην πόλη με αποτέλεσμα η μία κινηματογραφική αίθουσα μετά την άλλη να κλείνει γιατί ο κόσμος απλά έβλεπε ταινίες στην τηλεόραση του σπιτιού του. Αργότερα ο κινηματογράφος Ελληνίς υπολειτουργούσε - έκλεισε το 1988 , μετατράπηκε σε πολυχώρο ηλεκτρονικών παιγνίων και σήμερα είναι κλειστός στο ισόγειο του ομόνυμου σημερινού ξενοδοχείου επι της οδού Παύλου Μελά .Ο κινηματογράφος Ολύμπιον έκλεισε το 1986 , έγινε αρχικά ντισκοτέκ ενώ αργότερα μέχρι σήμερα στην θέση του λειτουργεί υπερκατάστημα τροφίμων επι του πεζόδρομου της οδού Παπαθανασίου .Ο κινηματογράφος Αγγέλικα έκλεισε το 1975 ,αργότερα γκρεμίστηκε - ανοικοδομήθηκε στην θέση του μεγάλη πολυκατοικία στην γωνία της συμβολής των οδών Τυρνόβου με Καπετάν Βαγγέλη ( έναντι κτηρίου ΟΤΕ)
Παρόλα αυτά να σημειώσουμε ότι
Το 1980 ιδρύεται η Κινηματογραφική Λέσχη Φλώρινας «Τσάρλι Τσάπλιν» ( συνέχεια της οποίας είναι μέρος της σημερινής Λέσχης Πολιτισμού ) η οποία πρόβαλε συνολικά 250 ταινίες κατά την διάρκεια της ύπαρξης της.
Το 1990 στην Φλώρινα γυρνάει ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος ταινίες στην πόλη μία εκ των οποίων ξεσήκωσε θύελλα σφοδρών αντιδράσεων πλήθους κόσμου αλλα και το αφορισμό του αείμνηστου τότε Μητροπολίτη Αυγουστίνου Καντιώτη . Παρόλα αυτά οι φορείς της πόλης τίμησαν τον Θεόδωρο Αγγελόπουλο δίδοντας το όνομα του στην μοναδική (σήμερα) αίθουσα κινηματογραφικών προβολών της πόλης από την λέσχη πολιτισμού , στην σύγχρονη αίθουσα προβολών η οποία ευρίσκεται στο ισόγειο Δημοτικού Ωδείου- κτήριο παλιού ΦΣΦ Αριστοτέλης που ευρίσκεται στους πρόποδες του βουνού 1033 , βορείως της πόλης της Φλώρινας .
Επόμενη ανάρτηση
Οι μοτοσυκλέτες στην Φλώρινα κατά τον Α παγκ. πολέμο , την περίοδο του μεσοπολέμου μέχρι το 1940.
Αποσπάσματα ενθυμήσεων πάρθηκαν
από το βιβλίο του Δημ Μεκάση «Τα παλιά επαγγέλματα της Φλώρινας» . Τομ Α σελίς 95 Πρέσπες 1993
Ελεύθερος Κόσμος 22 Απριλίου 2012 σελ 14
Και φυσικά ...; ...;.δικές μου αναμνήσεις.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

CINEMAHELLAS

CINEMAHELLAS
Ακρόπολη